Megbízható és kényelmes: mikor válasszuk az elektromos konvektort?

2018. december 13. 12:10 - Kontent

Kényelmes, tiszta, nem igényel túl sok karbantartást: számos előnye van annak, ha elektromos konvektorral oldjuk meg lakásunk, hétvégi házunk fűtését! Ugyanakkor annak telepítése előtt nem árt tisztában lennünk pár további ténnyel sem. Vizsgáljuk meg, mikor érdemes ezt a megoldást választani! A legfontosabb szempontok áttekintésében Ázsóth Tamás műszaki tanácsadó mérnök volt segítségünkre.

shutterstock_769336315.jpg

Az elektromos energia nagyságrendileg 2,5-szer drágább, mint a gáz – mikor érdemes mégis azt használni mint energiahordozót lakásunk fűtéséhez?

Például akkor, amikor viszonylag kis teljesítményre van szükség, vagyis csak egy vagy két helyiséget akarunk kifűteni, vagy szakaszos üzemben kívánjuk használni a fűtést, például nyaralókban. Továbbá akkor, amikor nem áll rendelkezésünkre megfelelő kémény, vagy a földgázos fűtési rendszer kialakítása túl költséges és bonyolult lenne.

Előfordulhat, hogy a megváltozott életkörülmények miatt, vagy egy használt épület vásárlása alkalmából bizonyos helyiségeket mostantól fűteni szeretnénk. Célszerű abban az esetben is ezt a fűtési megoldást választani, ha már van meglévő központi fűtési rendszerünk, de egy olyan helyiséget szeretnénk fűteni, ami eddig nem volt a fűtési hálózatra kötve. Ilyen lehet pl. egy toldalékhelyiség, egy nyárikonyha, műhely vagy tároló, amelyeknél eddig nem volt igény, hogy fűtöttek legyenek. A meglévő fűtési hálózat bővítése/átalakítása nem csak hogy költséges lehet, de akár a meglévő rendszer működésében is problémákat okozhat egy „találomra” utólagosan „odabiggyesztett” radiátor. Ezek beépítése előtt célszerű épületgépész mérnök tanácsát kikérni.

Ha azonban az elektromos konvektort választjuk, akkor erre nincs szükség, csak a hálózat kapacitásának ellenőrzésére. Azt se felejtsük el, hogy az elektromos energia használata sok szempontból kényelmesebb és kevesebb problémával jár, mint a gázé.

joo1527839910.jpg

Kép: F129 elektromos konvektor - Gépész.hu

„Korábban sokkal kényelmetlenebb volt az elektromos fűtőtestek használata, például a fűtőszálra ráégett a por és annak kellemetlen szaga volt, de az utóbbi 8-10 évben már sokkal jobb fűtőtesteket gyártanak” – elemzi a szakértő. „A mai készülékek már jól néznek ki, esztétikusak, a kettős szigetelésű fűtőszál egy bordázott, formatervezett burkolatban helyezkedik el, és bár ez is felmelegszik, sokkal kisebb mértékben, mint a hagyományos készülékek. Ezek konvekciós elven működnek, vagyis a fűtés során alul beáramlik a hideg levegő, felül pedig távozik a meleg.      

Mit kell tennünk ahhoz, hogy kényelmesen, komfortosan használható, megbízható fűtést alakíthassunk ki elektromos konvektorral? Először is pontosan meg kell határoznunk a teljesítményt. „Ezt megtehetjük „hasraütéssel” is, de jobb, ha pontos hőszükséglet-számítást végzünk, amiben épületgépész szakember tud segíteni” – fejti ki Ázsóth Tamás, aki azt is elmondja: ha nem extrém rossz a szigetelése egy épületnek, nagyságrendileg négyzetméterenként 100 W teljesítménnyel lehet számolni.

Az ilyen készülékeknél nincs szükség engedélyeztetésre, mint a gázkészülékeknél, viszont a beszerelésükhöz villanyszerelő szakember szükséges. Amire viszont ügyelni kell, hogy a hálózat teljesítményre bírja-e az adott készüléket? „Egy átlagos magyar háztartásban 32 A-es hálózat van kiépítve, ami nem túl sok” – vázolja a szakértő. „Ezt az elektromos konvektor telepítése előtt mindenképp fel kell mérni, beleszámítva a már meglévő készülékeket. Továbbá be kell építeni az olyan biztonsági berendezéseket, mint a kismegszakítók stb.”

shutterstock_1022382259.jpg

Viszonylag egyszerű szerkezetű készülékekről van szó, így a meghibásodás sem túl gyakori – ha mégis előfordul, akkor valószínűleg a fűtőelem vagy a termosztát tud elromlani. Hibaforrás lehet az is, ha rosszul van beszerelve a készülék vagy rosszul van méretezve, bár ez értelemszerűen már nem a készülék hibája. Mint annyi más készüléknél is, a konvektoroknál is többféle készüléktípus létezik, a teljesen egyszerű változatoktól (ahol a termosztát automatikusan kikapcsolja a készüléket, amikor az eléri a megfelelő hőmérsékletet) a jelenlét-érzékelős konvektorokig. Ez utóbbiak esetében mozgás hiányában a készülék eco üzemmódba kapcsol, amivel jelentős energia-megtakarítás érhető el. Mozgást érzékelve pedig újra felfűt, ami történhet úgy is, hogy ehhez boost üzemmódba kapcsol, vagyis extrém gyorsan felfűt. Tudnunk kell, hogy a lakás 1 °C hőmérséklet-csökkenése esetén már 5-7% energia-megtakarítás érhető el.

„Vásárláskor az ár már jó eligazítást jelent a minőség tekintetében: közepes árfekvéstől érdemes nézni a készülékeket, és természetesen – ahogy a többi elektromos készülék esetében is – megbízható forrásból, szakkereskedésben érdemes vásárolni” – zárja a szakértő.    

153 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gepesz.blog.hu/api/trackback/id/tr5114476782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RHalacska 2018.12.13. 22:06:28

@Nancsibacsi: Láttam.Most is üzemel lent az üzemi helyiségben. Eddig 36.000Ft-ot költöttem rá 10 év alatt. Kérdés?

ProsTata 2018.12.13. 22:11:29

@tonuzobakerdez:
Kezdem az esztétikai problémával...
Az inverteres klíma kültéri egységét le lehet süllyeszteni angolaknába, de ha elég nagy a pince akkor ott is jól érzi magát. Egy ismerősöm a társasház pincéjébe tette le a 2 db 3 kW-os kültéri egységét. Nyáron hűvös, télen meleg helyen van.
Szintén lehet a tetőre tenni, ha lapostető van pláne...
Szintén lehet önálló építményként elhelyezni a kertben, vagy a falnál a ház mögött. Ha újonnan építesz, de akár utólagos telepítésnél is van számos lehetőség.
Zaj...
Az egyik ingatlanomban Daikin inverteres klíma lett utólag telepítve. Nem a legolcsóbb az igaz, de a hatásfoka is jobb. A kültéri egysége is nagyon csendes. Ez fontos szempont volt a szomszédok miatt. Jól össze lehet hasonlítani a szomszéd fele olyan árú tényleg zajos OBI-s klímájával. A másik ingatlanomban idén telepítettem Bosch kondenzációs kazánt az előszobába. Az utóbbi zajosabb a klímánál és ez sem zavaró.

ProsTata 2018.12.13. 22:23:42

@tonuzobakerdez:
Sok szakembert megkérdeztél?
Magam is az volnék, kérdezz nyugodtan, megmondom, mit nem mondott meg a többi szakember.
A páratechnikai méretezés minimum szükséges ahhoz, hogy garantáltan ne legyen penészesedés.
A penész a hőhidaknál kezdődik, tehát vizsgálni kell, hol van ilyen? Van az a rossz homlokzatszigetelés, épületszerkezet ami mellett nehéz megoldani (pl erkélyeknél), de ez azért a kisebbség. A homlokzati nyílászárókra valószínűleg kell páraszellőző. Ezekből sok fajta tudású van, nézd meg az AERECO választékát!

ProsTata 2018.12.13. 22:38:45

@tonuzobakerdez:
Van ahol nem tudsz mást csinálni, maradnod kell a gáznál.
Nem hülyeség a kondenzációs kazán. Nekem a belvárosi lakásomban 700 ezer forintba került kéménybéleléssel, Bosch kazánnal. Szerencsére eredetileg is cirko fűtés volt és egyszerűsített kazáncserével lefutott a dolog, nem kellett külön engedélyeztetni, terveztetni, csak a kéményt.
Még a lakásfelújítás nem történt meg, de a kazán (régi C24) olyan szinten bexart, hogy ezt soron kívül meg kellett oldani. Az új cirkónál nem tudtam megoldani a kondenz elvezetést, most hordóban gyűjtjük. A kondenz mennyisége jól mutatja, hogy mennyi gázt takarítunk meg. Ez kb. 25-30% alsó hangon, és 2-3m3! Egy m3 gáz elégetésekor nálam 1,2-1,5 liter kondenzvíz keletkezik. Ez csak hatékonyságban annyi energiamegtakarítás, amennyi az elpárologtatásához szükséges lenne, ráadásul a kazán a radiátorokat állandó alacsonyabb hőmérsékleten tartja, nem ki-be kapcsolgat magas hőmérsékleten és veszteségesen. Évi 400 m3 gáz megtakarításával számolok, ez 10 éves ciklussal számolva legyen mai áron 400 ezer forint. És a gáz sem lesz olcsóbb, a rezsicsökkentési baromság is elmúlik egyszer. A kémény volt drága, azt nem kell újra csinálni. A kazáncsere 300-350 ezerből kijön. De nem ez számít, hanem a komfort többlet.

Peetee 2018.12.13. 22:48:40

Én gáz + áram kombot használtom fűtésre: 19fokon megy a termosztát a gázkazánnal, amikor hazaérek, klímával 10-15perc alatt fel tudom fűteni a lakást. Ha hosszabb ideig maradok, feljebb veszem a termosztátot, általában 23fokra. Így egy 2szemelyes, 8eves tarsasházi tetoteri 48/78m2 lakás 15e gáz plusz 7e áram költséggel kihozható.

ProsTata 2018.12.13. 22:59:33

@whatisevenworse:
A kazán megy áram nélkül?

HgGina 2018.12.14. 00:02:16

@steery: Minden vizes radiátorra tehető termosztátos szabályzó, a legolcsóbb jó minőségűek ára 1200-1500 Ft. Tehát külön is fűthető velük bármilyen helyiség, és az újabb okos-termosztátok akár a telefonról is programozhatók. Ezek 8-10 ezer körül már hozzáférhetők. Akár a napkeltéhez-naplementéhez automatikusan (internetről szedve az időpontokat) megoldják, hogy a szürkületkor elkezdik emelni a fűtést, igazodva a lakók hazaérkezéséhez.

xclusiv 2018.12.14. 00:40:36

huhh, az első kommentek alá nem ártott volna egy (x), vagy mondjuk moderáció.

gigabursch 2018.12.14. 02:19:06

Aki retteg a gáz vagy villany hiányról használjon cserépkályhát.
Persze ez nem mindenhol oldható meg.
Viszont garantáltan autonóm.

gabroca 2018.12.14. 06:29:33

@Geza16V: hogy jön ide Putyin..a gáz legjobb a fütéshez, ráadásul nagyon sok helyen van leterhelve a trafóház, múlt héten itt 186 Volt-ot mértem, ki is hívtam az Elműt. Ha mindenki okosan gondolkozna, akkor gázzal fütene és főzne.

szőrös csöcsű csöpögő pöcsű csöpi 2018.12.14. 06:48:17

@cavalry: Túl bonyolult. Nekem besüt a nap a kelet-dél-nyugati sarokban kialakított 40 négyzetméteres teraszablakokon, semmilyen tereptárgy nem árnyékolja a majdnem vizszintesen sütő napot télen. Északon nincs lakótér, a fűtetlen garázs, kamra, pincelejáró, előszoba, belépő. A ház passziv szigetelésű( 120 m2 födémen 35 centi, Ytong falakon 20 centi kőzetgyapot szigetelés, ha napokig nem süt a nap, akkor sem hűl 19 fok alá. Alig fűtök.

Melchi Zadok 2018.12.14. 06:58:35

@steery: Erre a “villanyfutes kornyezetbarat” dologra azert ne vegyel merget.

szőrös csöcsű csöpögő pöcsű csöpi 2018.12.14. 07:02:55

@GIeccsertetű: Ja, azt kifelejtettem, hogy a hatalmas teraszablakon és az összes ablakon szigetelt zsalugáterek, éjszakára bezárom, aminek így a falakkal egyenértékű, passziv ház szint alatti (0,15) a hőátbocsátása. Nem fűteni kell, hanem megoldani a majdnem tökéletes hőszigetelést, és a ház tervezésekor, telekvásárláskor oda kell figyelni a megfelelő tájolásra. Sokan elrontják például azzal, hogy a teraszt befedik, így télen nem süt be a nap. Pedig a nyári árnyékolást sokkal könnyebb megoldani a magasan járó nap miatt.

szőrös csöcsű csöpögő pöcsű csöpi 2018.12.14. 07:22:40

@GIeccsertetű: Amúgy csak gázzal fűtök, egy egyszerű 15 éves kombi Vaillant gázkazánnal, Vaillant hőfokszabályzóval radiátorokkal, padlófűtéssel a padló alatt is 10 centi hungarocell szigeteléssel. Nem is tervezem semmilyen más rendszer bevezetését, mivel a befektetett pénzt a büdös életbe nem hozza vissza, 20-25 év alatt, amíg élek. Talán pár napelemet majd felrakok, amivel megtermelem a ház áramszükségletét, de szerintem az sem fogja visszahozni az árát, mivel áramot is alig fogyasztok(mindenhol led, három A pluszos mosógép, mosogatógép, hűtő) . A víz meg saját kútból jön. Az áramfogyasztásom is minimális, a teljes rezsim a család bevételének a harmincad része, max. 25 ezer forint havonta.

cavalry 2018.12.14. 07:59:40

@GIeccsertetű: Ami jó az mind bonyolult, vagy tilos vagy hizlal. Van vidéki farmházam is, ott fával fűtök és van a házhoz erdő is. Tehát a fűtési költségem nulla. De akkor sem mindegy hogy mennyi fát kell feldolgozni, szárítani behordani berakni rárakni stb. Az új típusú kandalló méretű ablakkal rendelkező de 2 tonnás hőtároló kályhámat (nem cserép) 2-3 naponta érdemes befűteni mert addig van 20 fok körüli meleg, a fa berakása 5 perc, méterfa is betehető (anyós is befér) így a 80%-át fel sem kell vágni. Úgy működik mint a vadnyugati kandallók, ahol a cowboy hajnalban kelt fel az állatok miatt, bevágott a parázsra pár db 40 cm átmérőjű méterfát és elment. Amikor a család felkelt mászkálhatott ruha nélkül is akár (ami érdekes ha formás a zasszony). A városban meg fizetsz a műveknek, meg áfa meg szervíz meg akármi. A favágás meg fittness program, és ha jön egy csinos lány látogatóba lovagolni akkor ropog a tűz a kandallóban és ha megitta az Unikum Szilváját akkor lelkesen bújik hozzád :)

ostvan2 2018.12.14. 09:29:33

@wmiki: Amikor épült a ház, akkor fel sem merült, hogy klíma is lehetne. A fő szempont az volt, ami miatt a villanyfűtést választottam, hogy alacsony bekapcsolási hányad mellett minden más rendszer nagyon rossz hatásfokkal dolgozik a felfűtés alatt. 10% alatti bekapcsolási aránynál a kondenzáció el sem indul az egyébként drágán megvásárolt és drágán beépített gázkazánnál (ez olyan, mint az autó átlagfogyasztása szívatós üzemmódban). Azóta kiépült még a napelemes rendszer, már én is elgondolkodtam egy klíma beszerzésben (eddig nem kellett, mert - hála a jó hőszigetelésnek - egy mennyezeti ventilátor elegendő a kellemes közérzethez).

Medgar 2018.12.14. 10:49:09

@Nancsibacsi: A poszt és a komment is amire reagáltam kifejezetten a villanyradiátorokról szólt. Kiegészítő fűtésnek én is használok klímát, de egy normális padlófűtés sokkal jobb komfortérzetet biztosít.

szőrös csöcsű csöpögő pöcsű csöpi 2018.12.14. 11:06:55

@cavalry: Ez jó. A meztelen mozgás és favágás nekem is tetszik egy bombanővel. Akár kinn a friss hóban is szauna után. És fűteni se kell közben, mert forral a vágy és a fizikai tettek is felpezsdítik a vérkeringést. Majd akkor áttérek erre, ha a gáz árát az ötszörösére emelik. A diesel autóm is akkor cserélem elektromosra, ha 4 millióba kerül max., 5 perc alatt fel lehet tölteni 1000 kilométeres hatótávra. Ezt az 1000 kilométert pedig úgy megteszi egyhuzamban autópályán 150-el robogva, hogy klímázok vagy fűtök, meredek emelkedőn megyek fel 4 utassal telepakolva -10 fokban, közben szól a multimédia, a hátsó utasok filmeznek a fejtámlába épített monitorokon, töltik a laptopjukat és mobiljukat, a beépített navigáció pedig folyamatosan működik, égnek a lámpák, ködben esetleg a ködfényszórót is felkapcsolhatom. No ha mindezeket tudja egy elektromos autó, mint a mostani dieselem, akkor majd lecserélem. Szerintem mindezt nem fogom megélni, ahogy azt sem hogy egy napelemes rendszer, kollektorok, meg mindenféle kutyafaszák, többmilliós beruházásai megtérüljenek.

cavalry 2018.12.14. 11:17:37

@GIeccsertetű: A napelemes cucc ma még vad hülyeségnek tűnik, Két ismerősnél vban nagy számú tábla és szoktam nála nézni mennyit termel csúcsidőban. Amikor mondtam neki hoyg 1 azaz egy kiló száraz kemény fa 4 Kw energiát tud leadni egy jó kályhában , kicsit elgondolkozott a 40 táblás rendszere teljesítményét nézegetve. Egy kiló fa ára 20 Ft. De már csinálnak - és nemsokára elérhető -egy napelem fóliát, ami töredékáron elérhető lesz a táblákhoz képest. Ha van olyan alkalmazásodf aminek kell az energia Pld szivattyúk, öntözéshez stb. akkor eltudod használni, ha van olyan tárolód ami tudja az energiát eltenni jobb időkre, az sem árt, csak ilyen sincs még igazán. Majd lesz egyszer. Egy szivattyú 1,5-2 vagy több Kw energiát igényel ha folyamatosan használod. ha van egy erdőd akkor öntözheted (ha a vizet is megkapod hozzá vagy összegyüjtöd stb.)

ProsTata 2018.12.14. 11:31:43

@gabroca:
A 186 V ???
A trafót mondta az ELMÜ?
Csak mert az kizárható. Akkora már rég leold a trafó védelme, mert legalább 130-150% túlterhelést jelent! Ott már izzania kellene pár dolognak. Ezzel szemben a hálózatban lévő 11/0,4 kV-os trafókat kb. 70-80%-ra méretezik. Ehhez képest ez durván kétszeres terhelés?
Van nálam itt tizenpár trafó 630-1600 kVA-esig. Tudom mit beszélek.

de let e ... 2018.12.14. 11:32:17

@tonuzobakerdez: A penészedésnek nincs köze a hőszigeteléshez .

upho 2018.12.14. 11:39:59

@Balint133: persze, ha nem az 50-el számolsz. Meg kihagyod a magasságot a képletből. A fűtést légköbméterre méretezzük, nem alapterületre. Nem az első osztályos matemafikai képességedre voltam kiváncsi okostojás, de örülök, hogy össze tudtad szorozni.

ProsTata 2018.12.14. 11:41:57

Van egy szempont, amiről eddig nem volt szó.
Mennyire logikus párhuzamosan fenntartani energia közműveket? A gázvezetékek, közműhálózatok telepítése, fenntartása nem olcsó dolog. Nagyon nem! Tehát ha már államosítottuk a közműszolgáltatókat, akkor az államnak racionálisan el kellene gondolkoznia a jövőn ebből a szempontból is.
Az elektromos energiát nem tudja gázzal kiváltani a fogyasztónál, fordítva viszont gond nélkül. Ráadásul az elektromos hálózat fenntartása, építése, bővítése olcsóbb.
A gázból magas hatékonysággal tudunk elektromos és hőenergiát előállítani regionálisan is pl. gázmotorokkal.
Ezek a mikroerőművek működhetnek távolról indítva csúcserőműként nyáron, amikor a hőenergiára nincs (akkora) szükség, jobban be lehetne fogadni a zöld energiát (pl. szél, fotovoltaikus).
Ebből a szempontból nézve (pláne a különféle hőszivattyús megoldásokkal) nagyon is lenne realitása az elektromos fűtésnek.

steery 2018.12.14. 12:08:22

@lenörd hofstadter: Senki sem tartja baromságnak, amiket írtam. Ez van. Itt csak neked van problémád. Nyilván, mert a gáz bizniszben érdekelt fazon vagy, aki félti az állását. Mert az emberek lassan, de gyorsuló ütemben állnak át teljesen villany üzemre, ahogy felismerik a benne rejlő előnyöket. A villanyszerelő, aki nálam csinálta az átalakítást, most nyitott egy szaküzletet a városban a Nordart villanyradiátoroknak, mert olyan nagy rájuk az igény, hogy nem győzik felszerelni őket. A megtérülési idő nekem azért lesz olyan sok, mert a villanyszerelési munkák mellett a villanytűzhelyt, villanybojlert, falfestést, csempézést, komplett nyílászáró cserét, sőt az egyik homlokzati fal teljes cseréjét is beleszámoltam, amik mind javítottak a hőszigetelésen.

ProsTata 2018.12.14. 12:26:26

@cavalry:
Bocs, az előbbi nem Neked ment.
Amit viszont írni akartam...
Az igaz, hogy egy jó tüzifa lead 4 kW-ot, de annak kb. 1/3-a kimegy a kéményen.
A másik megjegyzésem a napelemekről szóló érvelésed kapcsán van.
Annak lényege a tárolásban rejlik. Most még ingyen "tárolhatod" az energiát pl. az ELMÜ rendszerében. Ha van egy jó rendszered kb 4 kW-ra, akkor az mondjuk 2000 óra napsütéses órában egyenértékű kb. 4500-5000 kWh fogyasztással. Általános fogyasztásra használj el mondjuk 3000 kWh/év-et. Azért a maradék 1500-2000 kWh energia értéke 60-80 ezer forint, másképpen egy 180 napos fűtési szezonban napi 8-12 kWh, amivel fűtheted a kéglit.
Ezt inverteres klímában ennyi energiát elfüstölve már jelentős tétel!
Erre most kapsz kamatmentes hitelt és kerül mondjuk 1,5-1,8 millió forintba. Évente 200 ezer forint értékű villamos energiát megtermel. 10 éven belüli megtérülés.

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.14. 12:38:53

@Ez a név már foglalt!:" zt tervezem, hogy (majd évek múlva) a házam tetejére napelemet rakok és (valószínűleg) szigetrendszerben oldom meg a ház teljes elektromos ellátását, a hűtés\fűtés pedig klímával, ez így zéró emisszió, a rendszer előállítási környezetterhelését nem számolva persze."

Hánytizmillióért tervezel aksit venni, hogy el tudd tenni a nyári áramot a téli fütéshez?

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.14. 12:42:53

@steery: "ellentétben a folyton pattogó vizes radiátorokkal és a hangosan zúgó kazánnal." Elképzelni se tudom egy vizes radiátor hogy tud pattogni (tucatnyinál több helyen laktam már és ilyet még sehol nem hallottam) és hát a kazán se a hálószobában szokott lenni a legtöbb helyen, az meg szvsz a kutyát nem érdekli, hogy fürdőszobában fogmosás közben duruzsol egy doboz.

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.14. 12:54:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Én azért örülnék neki, ha a szemben lakó szomszéd nem szénnel fűtene. " Fateréknál a szomszéd meg a szembeszomszéd faipari hulladékkal tüzel. Persze nem keményfahulladékkal hanem mindenféle laminált mdfhulladékkal. Nem tudom ez e szarabb vagy amikor még lignitet toltak

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.14. 12:56:33

@DFK: A norvág panelben az a jó, hogy jó drága készülékkel ugyanannyi pénzből ugyanannyi meleget csinál mint egy filléres hősugárzó/olajradiátor :) :)

gabroca 2018.12.14. 13:21:09

@ProsTata: a házunkban volt 186V, az utcai trafóház 224-et kapott és mire hozzánk ért lett 186V

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.14. 13:51:12

@KissGecihuszár: "Azért még ott a hőpanel is, mint igen jó hatásfokú SUGÁRZÓ hőt kibocsájtó fűtési mód"

???

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.14. 14:08:31

@steery: "A villanyszerelő, aki nálam csinálta az átalakítást, most nyitott egy szaküzletet a városban a Nordart villanyradiátoroknak, mert olyan nagy rájuk az igény, hogy nem győzik felszerelni őket."

A marketing csodákra képes a fizikábol kegyelemkettessel átengedett tömegeknél. 4-600W-os panelek 70ezrekért, anyám borogass

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.14. 14:10:47

@steery: "Senki sem tartja baromságnak, amiket írtam"

dehogynem csak te nem veszed észre ha túl finoman hülyéznek le. @lenörd hofstadter-el kb még soha semmiben nem értettem egyet, de jelen esetben igaza van, gondolom azért mert a fizika nem politika kérdése.

ProsTata 2018.12.14. 14:38:24

@gabroca:
Ezért nem értettem.
A transzformátor 11 kV-ot kap, abból állít elő 400 V-ot három fázison. Ezek külön-külön 230 V/ fázis.
Ha egy fázison vagy, azaz a többséghez hasonlóan Te is 1x25-32A-t kapsz az ELMÜ-től, akkor ott valami nagy disznóságnak kell lennie, hogy a villanyóránál mérve 200 V alá essen a hálózati feszültség. Sőt már 210V-nál is! Alig hiszem, hogy ez túlterhelés, talán inkább transzformátor hibája. De gondolom legalább javították, ha bejelentetted...

ProsTata 2018.12.14. 14:43:47

@Viszlát és kösz a halakat:
:-)
Mivel az elektromos energia/hő átalakítás hatásfoka fizikai okok miatt gyakorlatilag 100%... Mivel oldod meg, 5 ezer, vagy 50 ezer forintos ketyerével, tök mindegy!
Szoktak jó tv-shopos hirdetések lenni csoda cuccokról... legjobban az tetszik, amit bedugsz otthon a dugaljba és azt várhatod tőle, hogy a lakásod elektromos fogyasztása 30%-al csökken. :-D

nitro1 2018.12.14. 14:52:37

@ProsTata: Ne röhögjél, ilyen tényleg létezhet! Bedugod, lebassza a kismegszakítókat, máris csökkent a fogyasztás! :-D

ProsTata 2018.12.14. 15:53:39

@nitro1:
Már miért baxná le?
Van benne egy 1N4001-es dióda egy ellenállás (ha jól emlékszem 270K), meg egy LED, ami jelzi a "működést", ha bedugod!
Ez még ahhoz is kevés, hogy egy rendes rövidzárlatot okozzon! :-D

steery 2018.12.14. 16:25:42

@Viszlát és kösz a halakat: Hát, nálam pedig ez volt. Mondjuk a radiátorok már 45 évesek voltak, a kazán meg 18 éves. A szerelő szerint régi volt, rosszul méretezték, ki kellett volna cserélni az egészet. Hát kicseréltem. A radiátorok a hőtágulás miatt pattogtak, a kazán szivattyújának zúgása a konyhából betöltötte az egész lakást.

nitro1 2018.12.14. 16:32:52

@ProsTata: Biztos meg lehet úgy is csinálni a hardvert, hogy levágja. :-)

ProsTata 2018.12.14. 16:41:33

A régebbi radiátorok, pl a vékony alumínium lemez RADAL simán pattoghattak. A kazánok is másképpen működtek. Be-ki kapcsolta a termosztát, közben a radiátor hőmérséklete akár 20-30 fokot is változott. Nagy hőtágulás, lehet hangja.
A modern szivattyúk már alacsony zajszintre vannak tervezve. A régebbiek lehettek zajosabbak.

ProsTata 2018.12.14. 16:42:54

@nitro1:
Nem úgy csinálták, mert erre 10 év garanciát kell vállalniuk, tehát precíz iparosmunka! :-)

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.14. 19:17:58

@steery: ja hogy te valami kőkorszakból a nyakadon maradt ótvar alapján lazán általánosítasz komplett fűtésrendszerekre

cavalry 2018.12.14. 19:30:51

@ProsTata: Az igaz, hogy egy jó tüzifa lead 4 kW-ot, de annak kb. 1/3-a kimegy a kéményen.

Ez igaz. A vaskályhák és a kandallók kimenő füst hőfoka gyári prospektus szeint is 330 C fok. A cserépkályháké szakirodalom szerint 240-280 C fok.
Az általam tervezett és 3 éve használt 2 tonnás speciális kályhának (még nincs neve) 110 C fok.
Tud mindent, 1 sugárzó hő, légfűtés és központi fűtés -pufferre dolgozik, stb.

Átlagban napi 10 kg fa kell nekem, de két három naponta fűtök 20-25 kg-val attól függ milyen hideg van.
180 nap, az 1800 kg fa, de legyünk elegánsak és legyen 2500 kg az könnyű számolni.
Ha ezt vásárolod, akkor 20 Ft/kg feldolgozva 36 Ft. ez 50000 vagy 90000 Ft.
2500 kg az 10000 kw saccra

cserépkályhánál legyen 3x ennyi 150000 vagy 270000
vaskályhánál 4x ennyi kb. 200000 vagy 360000 (a lopott fa meg ingyen van, de gázt és villanyt nehéz lopni azért ezt is kell számolni :)

A másik dolog
ültettem fákat 1000 db -t eddig, de ez nőni fog további 3000 db is telepítve lesz.
1 db fa amikor kivágásra kerül 8-10 év között akkor 3-400 kg vizesen, szárazon legyen 250 kg,
1000 db az 250000 kg = 1000000 Kw.
évi 10000 Kw (fentebb) az 100 évre elég. Bocs.
+3000 db az +300 évre elég.

De lehet hogy tévedek, majd kijavítasz :) (Spec kályha spec fa nevelés esetében).

1 hektáron 4000 fa termelhető lazán de vizenyős terület a z ighazi akkor öntözni nem kell, ha öntözöd is (kipróbáltam) akkor 30-40%-al többet hoz /év.

Nálunk az országban 1 millió hektár vizenyős terület van (Földtan szerint) és nem terem rajta csak sás.
Egy hektár 4000 x 300 kg = 1200000 kg * 20 Ft = 24000000 Ft de feldolgozva 1,5 ször több, tehát 36 millió Ft
Egy hektár ára vizenyős terülen vicces, 1 millió Ft sincs ( annyi a szántó) tehát 8 évente kereshetsz 36 milliót lazán.

gigabursch 2018.12.15. 09:16:51

@ProsTata:
1/3-a kémênyen?
Figyi! A villany kérdésében nem vitatkozom, de maradjunk annyiban hogy jól épített és használt cserépkályha illetve kazán esetében a termikus veszteség 12-15% alatti.
Én még ehhez értek...

gigabursch 2018.12.15. 09:21:47

@cavalry: Mondanám, hogy keress meg...

steery 2018.12.15. 12:14:38

@Viszlát és kösz a halakat: Látom, imádod a trollkodást. Nálad biztos 4-5 évente van teljes fűtés felújítás, mert olyan kőgazdag vagy. Melyik médiamanipulációval foglalkozó titkosszolgálati csoportnak is dolgozol, kis halacska? :-D

cavalry 2018.12.15. 17:16:55

@gigabursch: A jogász urak által megalkotott szabadalmi eljárások rendszere rendkívül hátrányos az emberiségre. :) Felfoghatatlan minek kell az informatika korában ez a szarakodás (informatikus vagyok). A találmányok hasznosulása elé mesterséges akadályokat gördítenek, és ez fokozódik a fenntartási költségekkel és ha minden klappol akkor meg a szabadalom ellopása esetében a pereskedési költségekkel ami horror lesz, a beadás is 10000 EUR ha nem nyertél akkor az ellenfél díját is fizetheted. Egy átlag ember ehez hozzá sem tud fogni, tehát az lopja el aki akarja. A közösségi finanszírozás (kickstarter stb.) szép de lassú és ott valahogy el kell mondani a támogató embereknek hogy mit is kell támogatni és megigérni hogy aki támogat az kap terméket olcsó stb. Ebben az időben amig ez zajlik már el is lopják ügyes kicsi emberkék :) és elkezdik gyártani ( ha a fő dolgokat tudja akkor elég az ötlet is kitalálják mit kell tenni, de itt többről is szó van). Volt olyan aki éppen megkapta a 300 milliót a gyártásra és szépen megvette az illegális gyártótól a cuccot és azt szállította le (gyártania már nem is volt érdemes mert olyan olcsón nem is volt rá képes). Szóval van nálam egy pár tökéletesen működő termék aminek a szabadalmaztatását csak úgy tudom megoldani hogy kitaláltam egyszerűen és gyorsan gyártható más termékeket és annak a bevétele lesz a fedezet a többi nagyobb dolognak. Az más tészta hogy csak nálunk 5 millió embernek gyakorlatilag nullárta le lehetne vinni a fűtési költségeit, ez nem érdekel senkit (pályázatok stb.) meg sem értik miről van szó sokszor vagy nem hiszik el. Helyette... na mindegy. Megnéztem az erőművek igényeit, mivel ninc sis elég biomassza amit tudnának tüzelni, a fentiekből kiszámítható hogy mennyi energia termelhető, hát még ha el is áraszttanánakpár árterületet és beültetnék fával, és az árvizzel sincs annyi gond. :)

cavalry 2018.12.15. 20:59:54

@wmiki: Ha kiváncsi vagy rá ezt azt elmondok ami nem érinti a lényeget, de belinkelni sincs értelme amit nyilvánosan leírhatok róla. Ami nyilvánosságra kerül az nem szabadalmaztatható. Utána is csak akkor érdemes irogatni róla ha a célországokban már védett. Ez is egy óriási probléma mert lassan tud előjönni egy új dolog. Pld csináltam egy új kéményt is, messze jobb mint amit most lehet kapni (nekem is gondom volt a régivel). Lebontottam csináltam egy új koncepciót és félig meg is tudtam valósítani (a teljesen újhoz gyártani kell pár dolgot). A lényeg hogy a mostani is 10 méter kéményt pótol. Egyszerű volt kimérni, van egy házam ahol 15 méteres a kémény és van egy másik ahol kipróbáltam ott meg 5 méteres. A falusi 5 méteres kémény ugyanolyan stabil huzatot tud előállítani mint a 15 méteres, de úgy hogy ha szélvihar van akkor visszaszabályoz. Hurrá, legyen szabadalom ez is, na de minden baromi drága. Csináltam ehhez egy olyan koncepciót is amivel egy afrikai menekült tábor milliós népességének a főzéshez stb. keletkező füstjét fel lehet vinni magasra (szinte fellövi a füstöt) . A koncepció a helyben történő összerakási lehetőséget követte, a Berkeley csinált nekik kis kályhát is ami szintén a helyszinen lehet összerakni. A kéményt is. Indiában sok sok millió ember hal meg a légszennyezetség miatt, mert három kőre rakott lábosban főznek és nincs kémény (miből lenne) en.wikipedia.org/wiki/Cook_stove Most az az ötletem hogy egy vallási szervezeten keresztül felajánlom nekik a megoldást (ha már védett az Eu-ban, nekik meg valami jelképes díjért legyen elérhető.).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.12.15. 23:51:10

@wmiki:

Természetesen csak találgathatok, de szerintem egy faelgázosító kazán és egy kondenzációs tömegkályha összeházasításáról lehet szó - függetlenül attól, hogy tudtommal még sehol nem gyártanak kondenzációs fatüzelésű kályhát, de nem lenne rossz ötlet. A faelgázosítás a jó hatásfokot, a kondenzáció a víztartalom által elvitt látens hő visszanyerését biztosítja (akár a gáznál), így vizes fával is jó hatásfokkal megy az égés, a tömegkályha pedig azért jó, mert egyrészt viszonylag alacsony marad a füstgázhőmérséklet (hiszen nem melegszik fel nagyon a kályha tömege), ezért jobb a hőleadás a kályhatestnek), másrészt jól tárolja a hőt

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.12.15. 23:58:33

@gigabursch:

"jól épített és használt cserépkályha illetve kazán esetében a termikus veszteség 12-15% alatti."

Tudnál kereskedelmi forgalomban kapható pár ilyen kályhát belinkelni? Én faelgázosító kazánokra is max. kb. 70%-os hatásfokot szoktam látni az adatlapokon, és akkor ez nyilván csak optimális üzemi körülményekl között érvényes.

"Én még ehhez értek..."

Akkor biztos meg tudod mondani, vajon létezik-e kondenzációs fatüzelésú kazán? Én még nem olvastam ilyenről, pedig lenne értelme.

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.16. 14:14:29

@steery: ha nem irnál baromságot nem kellene ilyen béna védekezést kiizzadnod.

cavalry 2018.12.16. 21:44:51

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Te mindig jól gondolkodsz :) De itt olyan dologról van szó amit már 100 éve is kitaláltak, csak nem vitték végig. Én is egy szabadalomban olvastam az alapötletet (külföldi ) a múlt század elején alkotta meg egy kályhás nyugaton, de valahol nem ment tovább a dolog. Megvalósították az elvek egy részét mindenféle nagy dolgokban is, de a házak fűtésére nem használták a fejlesztést. Én célzottan kerestem a megoldásokra amit nem találtam megvalósítva sehol. A Titanic ha ezt a megoldást használta volna a gőzgépeiben, sokkal gyorsabban haladt volna, feleannyi szénnel is. :)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2018.12.17. 07:56:57

@cavalry: aham...
tehát van ez a csodakályha, de nem árulod el, mert szeretnél belőle milliárdos lenni, mint az ingyen energia gépek kitalálói az interneten... :x
értem...

cavalry 2018.12.17. 10:43:13

@wmiki: Szójátéknak jó amit írtál, de te is tudod hogy nem ez a helyzet. A jogszabályokat nem én csináltam. Eleve 20 évig van ipari jogvédelmed ha bármit bejegyeztetsz. Ezzel is visszaélhetnek, mert megveszik és nem csinálnak semmit vele - védve a korszerűtlen terméküket, de téged kifizetnek kevés pénzzel. Ezt azért ki lehet kerülni . A szabadalmi perek megváltoztatása a feltételeket illetően már új övön aluli ütés. Ezt csak akkor lehet kikerülni ha szoftvert is beépítesz a rendszerbe amit nem tudnak ellopni de az nehéz ügy, írnak helyette másikat. De számolgass hogy igazad legyen. Nálunk van 3600 település a városokkal együtt. Kb 2-3 millióan fűtenek fával amiről tud a KSH, de ez inkább 4 millió, mert a gázfűtés mellett is sokan tartanak kandallót is. Ha egy kályha profitja 100000 Ft nálunk, akkor csak az a kérdés mennyit lehet ebből eladni 20 év alatt. De a külföldi profit ennek az 5-szöröse minimum és még akkor is olcsó vagy kint. Ez a tét. Természetesen lehet a dolgot közkincsé is tenni mert pld. vágyom egy bronz lovasszoborra a budai várban, de ezzel sem segítesz semmit a dolgon, mert akkor a nagy cégek sorozatban gyártják és a profit náluk landol és külföldön persze. A kéményekkel is ez a helyzet, ha van egy jobb kémény akkor az összes gyártó a kardjába fog dőlni? Dehogy. Megoldják.
"Segíts - segíts a bombázótisztnek (22-es csapdája)" :)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2018.12.17. 16:45:41

@cavalry: Szerintem a nyilvánosságra hozatal némileg jobb.
Akkor ugyan boldog-boldogtalan hozzájut, de így elindul a gyártás, kiderülnek a hibák, és fejlesztések és újítások is bekerülnek.
...és egyáltalán, kiderül, hogy működik-e, amit írsz.
Ha magánember próbál valamit levédetni, az (amennyire én tudom) kb. esélytelen.
Ahogy te is írod, egy nagy, profitorientált cég úgyis el fogja lopni, csak idő kérdése.
Vagy megvárja míg lejár a szabadalom, vagy eleve neked esik, hogy te loptál tőlük, és ők aztán évszázadokig tudnak ügyvédeket fizetni, te meg nem...

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.17. 20:33:48

Én megépítettem egy működő időgépet de senkinek nem mutatom meg.

cavalry 2018.12.17. 22:08:11

@wmiki: Azért nem annyira reménytelen a dolog, de igazad van, taktikailag úgy előnyös ha eleve nagy céggel kezd az ember tárgyalni. A kéménnyel már ez elkezdődött, egy USA nagy vállalati konglomerátum lehet a partner, van vagy több tucat nagy cége különböző témákban. Reménytkeltő hogy a kályha is az USA-ban kezd szinpadra lépni, de ez is az EU szabadalommal fog rendelkezni.

Működik 3 éve mindhárom fűtéstechnikai cucc, azzal fűtök most is. Minden 3. napon gyújtok be,
ennyi elég - ha nagy minuszok lesznek tartósan akkor lesz 2 napos esetleg napi ciklus.
De ez nem a legújabb konstrukció, annak az lesz az előnye hogy gyakorlatilag egy délelőtt összerakható, és már be is fűthető (akkor is ha 2 tonna). A burkolat meg ráér, azt utólag is rá lehet tenni bármilyen stílusút, ami a vevőnek tetszik. Burkolatnak nincs köze a fűtéshez, csak a sugárzó felülete jobb lehet mint anélkül. Mondjuk lehet gránit (nekem az tetszik) de lehet akár hőálló vakolat is, ami sokkal olcsóbb, vagy egyéb vulkanikus kőzet, esetleg kerámiák széles választéka.

Persze megmutattam már jópár embernek, kályhásoknak is (de a belső szerkezetet nem láthatták).

Egyenlőre nem tudták megfejteni a jelenség okát, és a teljesítményt nem értik mitől jó és szokatlanul gyorsan fűt (gondolom valami huncutságra gondolhatnak, hogy titokban alulról gázzal fűtöm az egészet (de nincs is gázfűtés bevezetve szóval ez kiesett). De legalább van min törni a fejüket :)

A szabadalomnak nem kell lejárnia, eszemben sincs nekem gyártani külföldre egy darabot sem, nem vágyok vállalati munka sikerekre, csinálja akinek ez a dolga, vegyék meg és sok sikert.
Inkább vitorlázni szeretek egy bombázó leányzóval a naplementében :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.12.18. 00:19:25

@wmiki:

"egy nagy, profitorientált cég úgyis el fogja lopni, csak idő kérdése."

Lásd pl. az Adidas és a magyar feltaláló esetét a futballcipővel.

cavalry 2018.12.18. 08:06:14

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Sjanos nem érthető miért jó ez a világnak, hogy az innovációt lelassítja. Bizonyos esetekben érthető hiszen hatalmas beruházást hajtanak végre, és jön egy ötlet amivel mehet az egész a kukába sokszor. De ha csak a atüzelés technikát nézzük évente 5-10 milió ember hal meg a légszennyezés miatt és egyenlőre kivédhetetlen a dolog. A Berkeley laborja csinált egy kis kályhácskát ami feleannyi port csinál és mérget, ami a levegőbe kerül, de az is oda kerül mégis, mert kéményt azt nem találtak ki hozzá. Na most képzeljük el Budapest lakosságát a Hortobágyon kitelepítve egy sűrű sátortáborban mint menekültek, és ott főz mindenki és gyártja a füstöt 2 méter magasba engedve és mindemki füstjét mindemki beszívja. Szuper. Nettó mérget zabál minden kisgyerek aki a földön ücsörög, és soha életében nem lesz egészséges. Ez a cél? Ugyanez Indiában. Lehet hogy ez a népesség szabályozás része? De ha mondasz eg ymegoldást ami a villanegyedben is jó és a táborban is, akkor küzdhetsz hatalmas vállalatokkal akik érhetően kapnak frászt mert a gyáraikat át kellene alakítani. Mi van ha nem is kell a gyár? (olyan modellem is van, hogy egyszerűen létrejön a kémény elem más eljárással). Nem örülnek, megértő vagyok. Megoldás?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.12.18. 11:40:13

@cavalry:

Azt hiszem, manapság nehezebb megvásárolni és utána elsüllyeszteni egy szabadalmat. Ha másért nem, akkor azért, mert Kínában magasról tesznek a szabadalomra és elkezdik gyártani, ha megéri. A te eseted talán annyival kényesebb, hogy egy 2 tonnás kályha kissé nehezebb, mint pár összesen hasonló értékű csúcskategóriás telefon.

A cégeket - és sokszor a kormányokat - soha nem érdekelte az emberek egészsége, csak a profit. Lásd a legfrissebb botrányt a Johnson & Johnson azbeszttartalmú hintőporaival kapcsolatban. De ugyanezt tapasztalhatod a fosszilisenergia-lobbi atomellenes kampányánál is. Ahol meg a kormányok tesznek valamit, ott is gyakran önmaga paródiájába fordul a dolog, meg lehet nézni pl. a CO2-kvóták esetét.

cavalry 2018.12.18. 12:45:59

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez igaz, de Kínai cég sem szállíthat be az EU-ba lopott szabadalom által gyárott terméket -ez drága lehet neki is (néha az nem rossz ha ellopja valaki sokat elad és beperlik az elmaradt haszonért). Otthon csinálhat vele amit akar, úgysem fog senki sem utánajárni. Ügyesebbek ők már, ellopják az ötletet, profi mérnökök csapata továbbfejleszti és bejegyeznek egy új szabadalmat. Évente iszonyat mennyiségű szabadalmat jegyeznek be náluk. Ez jó trükk, ezért kell úgy kitalálni a dolgot hogy ne is lehessen jobbat alkotni. Ez nem könnyű. Ha neki sikerül, akkor ő nyert. Van úgy hogy ha ez a célszerű megvesznek komplett céget az összes szabadalmával együtt, ez is járható út. Felesleges ez az egész bújócska valami egyszerűbb rendszer lenne célszerű, és akkor a kreativitásnak több tere lenne. Ismertem egy történetet, volt egy magyar, aki olyan hegesztőszemüveget csinált amivel sok órát lehetett dolgozni a szem begyulladása nélkül, ez a hajógyáraknál volt fontos. Ő nem akarta eladni, gyártotta és abból sok pénzt kapott. Megkeresték az oroszok és a szokásos dolog történt elé tették a papírt hogy ott kell aláírni :) vagy... gondok lesznek. Mondta hogy köszöni de ő akarja gyártani vegyék meg a szemüveget. Közölték vele hogy az nem probléma akkor őt is viszik és gyárthatja egész nap.

cavalry 2018.12.18. 20:17:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne: egyébként egy speciális, területi elvű kereskedelmi rendszert terveztünk, ami informatikai támogatást kap és nagyon sok pénzt tud keresni vele aki kap egy területet, de ugyanakkor leoszthatja a feladatokat maga, tehát lehet marketinges , műszaki -építő, vevőszolgálati , oktató, helyszini felmérő stb. munkatársa is. Az eladási csatorna az ebay+paypal lesz, így nincs senkinek sem kockázata, mert 2 millió forintig a paypal garanciát vállal a pénz visszafizetésére. Ha beválik a dolog kicsiben, akkor a magyar közreműködők Ausztria, Horvátország, Svájc területén is dolgozhatnak, persze praktikusan bevonva kinti munkaerőt is. Gyártani elég egy két helyen, az sem biztos sőt valószínű hogy nem nálunk lesz hanem vaéószínűleg Lengyel és Szlovák területen (ott van ilyen alkatrészeket gyártó cég) Esetleg van egy magyar kisiparos is, akit fel lehet fejleszteni (öntödéje van). Sok kézi munka van az előregyártásnál, azt lehet csinálni bárhol, akár otthon is. A lényeg hogy olyan mint egy IKEA bútor, kiszállítjuk a cuccot és a vevő is összerakhatja formálisan ha ügyes, de kérhet a kiszállítótól is segítséget az már az ő dolguk. Hiába 5 tonna egy kályha rendszer, akkor is kész van egy délelőtt (tudom hogy ez nem érthető de így van). Össze kell rakni és kész - már fűthetsz is, azután burkolja egy szaki akit te hivsz oda, annak köze sincs a fűtéshez. Az elektromos dolgok integrálhatóak -akár két egyforma eszköz sem lesz, mert annyira variálható a dolog, ezért is nehéz ellopni, mert a vevő és a csapat résztvevői találják ki a végső formát- ez egy közös alkotás a vevővel. Ipari formatervezői támogatást is kapunk..

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2018.12.19. 07:06:47

@cavalry: ezt simán elképzelhetőnek tartom.
Ezért is gondolom, hogy a nyilvánosságra hozatal a jobb megoldás.
De te nem ezt választod, 30 év múlva megtudjuk, igazad volt-e... ha megtudjuk...

cavalry 2018.12.19. 07:18:44

@wmiki: Nyilvánosságra hozható akár, de akkor nem lesz termék, mert egyénileg lehetetlen legyártani vagy nagyon drága lenne, ha meg más gyártja egy forintot sem kapunk, ami nem kedvező.
De jövő télre már rendelhető lesz ez 100 %-ig biztos. Kell még minőségbiztosítással kapcsolatos bevizsgálás is (célszerű) TÜV stb. Az is drága, egyénileg lehetetlen megoldani, és kályhát nem építhet valaki másnak szakmai végzettség és bevizsgálás nélkül (ha elrontja életveszély alakulhat ki). A cserépkályhák is egyediek, rengeteg az amatőr építő, vagy ugyanez van a tömegkályháknál is. Nagy gond lehet ez. A hatékonyság sokszor a töredéke a kivánatosnak, sok kályha szétreped stb. A mi típusunknál a fontos alkatrészek amelyek a tűztér és a többi rész ahol a füst közlekedik minőségbiztosítható. A többi meg nem számít.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2018.12.19. 07:28:52

Más.
Utólagos hőszigetelésről mi a véleményetek?
Mennyire hatékony? Van rá jó módszer?
Adott egy 40 éve épült társasház/sorház. Tégla, beton.
3 szintes: 1. garázs, pincék, 2. fsz., 3. emelet. Lépcsőházakként 4 lakás, oldalanként 2 garázs+pincék. A bejárat északi tájolású.
Nyilván kiásni, és alul felül körbeszigetelni már nem lehet.
A homlokzat: fsz. + emelet, 10 éve kapott utólagos szigetelést, 15(?) cm vastag hungarocell.
Az emeleti lakóknak ezzel jobb lett, de a földszintiek (200 légm3) nem éreztek nagy változást.
A kályha le lesz cserélve radiátorokra, és gázfűtésre, egy 6kW-os turbós ionizációs mini kazán-ra.
Ezen kívül van még értelme szigetelésre költeni?
A pincék tetejét, a földszinti lakás alját (ahol lehet) gondolják még valamivel szigetelni, ha van értelme.
Vagy inkább költsék el gázra, azt az összeget, mert a plafon szigetelése nem sokat ér?
Esetleg más ötlet, a lakás szigetelésére, vagy a fűtésre?

cavalry 2018.12.19. 14:21:14

@wmiki: energy.concord.org/energy2d/ ez egy hasznos kis szoftver, modelezheted vele a ház működését, és megmutat egy csomó információt. Be tudod állítani a rétegek tulajdonságait.

Ha számításokat végzel, és az összes szigetelésre fordított összeget összehasonlítod a fűtési költség megtakarításával kiderül hogy nem mindig éri meg a beruházás.
Ha valami 15 év alatt térül meg az szép dolog, de kérdés meddig fogsz ott lakni biztosan, és megfizetik e az értéknövelő beruházást ha eladod a házat (nem).

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2018.12.19. 20:35:24

@cavalry: igen, mi is azon agyalunk, hogy a pince plafonjainak szigetelése nem éri meg a beruházást, attól még a (oldal)falakon felkúszik a hideg (az alaptól).
Inkább azt a pénzt (300-400e Ft), érdemesebb gázra költeni.
Laikusként nem hiszem, hogy boldogulok a programmal, de azért köszi a tippet.
Remélem egy év múlva még lehet hallani rólad.
Ha lesz ebay-es termék, dobj majd egy linket.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.12.20. 14:02:51

@cavalry:

Most nem azért, de ha a vevő összerakhatja otthon, akkor azért egyet s mást el tud lesni a termék működéséről. Ráadásul te magad is elárulsz dolgokat.

"a vevő is összerakhatja formálisan ha ügyes, de kérhet a kiszállítótól is segítséget az már az ő dolguk. Hiába 5 tonna egy kályha rendszer, akkor is kész van egy délelőtt (tudom hogy ez nem érthető de így van)."

A fentiek alapján pl. meglehetősen valószínűnek tartom, hogy a hőtároló közeg víz, legalábbis jelentős részben, a vevőnek csak fel kell töltenie.

Amúgy úgy látom, alaposan felkészültéél, sok sikert kívánok a munkádhoz!

cavalry 2018.12.21. 01:40:01

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Természetesen ha már védett akkor látja mi a rendszer lényege, bárki. Ez nem jelenti azt hogy a termék fémrészeit meg tudná csinálni kisipari módszerekkel. Pld ha egy kandalló betétet nézünk vannak olyanok amelyek piaci értéke mondjuk 6-800000 Ft, de akinek nincs öntödéje az nyilván nem tud ilyet gyártani, akinek meg van az nem őrült meg hogy súlyos iparjogvédelmi pernek tegye ki magát, mert az picit sokba fog kerülni.

Itt olyan dolgokról van szó, mint amikor Bíró úr feltalálta agolyóstollat, cső, golyó és festék addig is volt, csak valahogy nem jött senkinek össze a dolog ebben a formában.

A másik dolog hogy víz nem lehetséges, mert a víz forráspontja miatt felrobbanna az egész. Itt olyan anyagok jöhetnek csak szóba, ami a tűzterek maximális hőmérséklet tartományát 50%-al meghaladják. Sokszor ezért mennek szerteszét a cserépkályhák is, mert Mariska néni fázik és bedob egy csomó fát, vagy az igazi sláger a dióhéj egy vödörrel. Na akkor szétnyilnak a kályhák mint a rózsa.

Mást kellett kitalálni. Az én mostani kályhámban a betonvasat is sikerül elégetni + 800 C fok sem rendkívüli esemény.

Szóval jó játék ez :) Csak nehéz abbahagyni, mert mindig lehet rajta javítani.

cavalry 2018.12.21. 01:42:05

@wmiki: Nem nehéz használni a programot, ha egy minta példát letöltesz, akkor azt tudod változtatni és rájössz a módszerekre. ez kifejezetten modelező eszköz és azért csinálták hogy oktatásban lehessen használni. A bonyolultabb 3D-s eszközöket megtanulni egy életmű sokszor.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.12.21. 08:01:31

@wmiki:

"a pince plafonjainak szigetelése nem éri meg a beruházást, attól még a (oldal)falakon felkúszik a hideg (az alaptól)."

A lakás alapterületétől és a helyiségek nagyságától függ, de szerintem megérheti, csak nem kell vastagon szigetelni, vagyis nem szabad sokat költeni rá. Mellesleg kőzet- vagy üveggyapot paplan felhelyezésével is szigetelheted a pince mennyezetét, pár centi széles szalagokkal jól rőgzíthető a szig. paplan, és sokkal olcsóbb az EPS-nél.

A lakásban a parketta vagy padlószőnyeg alá a páratechnikai szabályok betartásával ezután már tehetsz szintén 2-3 centis szigetelést - az ökölszabály különben az, hogy a belső szigetelés nem lehet vastagabb a külső 1/5 részénél, de a pince vsz. melegebb a külső hőmérsékletnél. Ez nem sok az új házakban szokásos akár 10 centihez képest, de szerintem házilagos kivitelezés esetén megéri.

Esetleg azt még megteheted, hogy belül a falra egy vékony szigetelést felviszel kb. fél méter magasságig. De mindezt csak tippként írom, a tényleges helyi körülmények ismerete nélkül felelőtlenség lenne bármit is biztosra mondani.

cavalry 2018.12.21. 08:23:05

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Van ennek a szigetetelés dolognak egy óriási hibája, hoyg bármit csinálsz, ha méter vastagon is szigeteled akármelyik szuper borítással a hőtartásra kijelölt eszközt, a hő áthatol bármelyiken. Csak idő kérdése. Pld ki is próbálhatod, kiraksz most télen egy 5 literes üveget előtte felmeéegítve 980 C fokra, és beletöltve 90 C fokos vizet, majd berakod egy 50 cm-es szigetelt dobozba (minden oldalon 50 cm szigetelés legyen. Beraksz egy digitális hőmérőt a vízbe amit kivezetsz szinórral (lehet ilyet kapni egyszerre méri a kinti és a belső hőmérsékletet is. Utána megnézed mennyi ideg és milyen gyorsan veszti el a viz a hőmérsékletét. Növelheted egy méteresre is a szigetelést, tök mindegy. Amikor a cégek eladnak pár centis szigetelés (max 10-15 cm a ház falára), akkor csak időt adnak a háznak, de kihűl az egész tuti. Mit is lehet csinálni akkor?
Ha megmondom hogy lehet egy 1 mm-es felülettel bevonva a ház/szoba belső falát és akkor nulla lesz a hőveszteség kapok egy üveg pezsgőt? Csak gondolkozás érdekében mondanám ezt. Az eljárással pld egy kis uszoda tömegű viz (90 C fok) vagy kő (500 C fok - ilyen már van de csak 24 órát tárol és éjszaka visszaalakítják gőzzé és turbinát hajt) hőtárolót akarok megvédeni a hőveszteségtől, amit külső energiával felfűtünk nyáron, majd ezzel a vízzel/kővel lehet fűteni a házat. A koncepció lényege az hogy csak annyi hőt kelljen pótolni amennyit elveszít a víz a fűtésnél. A saját oldalfalakon át történő kihűlését ne kelljen elszenvednie. Ilyen koncepció már volt, egy magyar találta ki, és az USA-ban tesztelték, ott kőzuzalékkal feltöltött nagyobb tömegű medencét próbálták használni nyáron felmelegítve és télen kivonva belőle a hőt. Ezen a szigetelésen bukott meg a dolog mert kihült akárhogy szigetelték (a kő jobb mint a víz, mert nagyon felmegíthető).

cavalry 2018.12.21. 14:19:34

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A szigetelés hatékonyságára csináltam egy egyszerű kisérletet, Egy kiter vizet felmelegítettem 40 c fokra EGY BEFŐTTES ÜVEGBEN, és 20 c fokos lakésban megmértem hoyg egy óra alatt mennyit hül le. pontosan 10 C fokkal lett a viz hőmérséklete kevesebb (belelógatott digitális hőmérő szenzor zsinóron folyamatosan mérte.)

Utána egy vastag papír dobozba tettem ugyanígy felmelegítve 40 C fokra, és alul felül oldalt- mindenhol 10 cm vastag szuper közet gyapottal vettem körül és lezártam még a dobozt is.

Annyi történt hogy 3 óra alatt hűlt le 10 C fokkal. Tehát lehűl az biztos, csak lassabban.
Mivel a házak falhőmérsékletét nagyon nehéz azonos hőmérsékleten tartani és kint változik a hőmérséklet is, a szuper drága szigetelés csak ennyit számít. Idő. A hőveszteséget nem szünteti meg.

nyilván ha növelem a hőszigetels vastagságát az iireális 20 , vagy 30 centire, akkor is lehűl csak lassabban.

A megoldás két dolog lehet: olcsó hőtermelés, és a kihűlés meggátlása, amit ez a passzív hőszigetelő cucc nem képes megoldani. Ha lett volna most a doboz falán belül egy réteg ami 40 C fokon van tartva, akkor nem hűlt volna le az üveg a doboz közepén ha a hőszigetelőt felmelegítette volna 40 C fokra, és az nem tud kihűlni a doboz fala felé.

Ilyenek a fűtött ruhák pld a hegymászóknál. Épületnél ? Ötlet?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2018.12.21. 20:41:35

@cavalry: szabad a gazda
Még azt hallottam, hogy van már olyan festék, ami megtartja a hőt, de erről aztán tényleg semmit nem tudok.

cavalry 2018.12.21. 21:52:50

@wmiki: Igen hallottam én is de nehéz elhinni hogy ez működik. egy festék réteg vékony eleve. Ha visszaverné a hőt az még rendben lenne de olyan anyag van is, csak hogy nézne az ki a falon? Holnap kipróbálok két dolgot, az üveget ugyanúgy felmelegítve kiviszem a minuszba és megnézem az időket megint, de bevetek egy harmadik réteget is ami lehet hogy feljavítja a kőzetgyapot tulajdonságait. Izgalmasnak tűnik az ötlet. Ha bevállna, akkor lenne belőle egy tapéta féle, és megoldaná a kőzetgyapot gondjait. A passzív szigetelés szerintem jó de nem azt hozza amit gondolunk róla. Most néztem, HIÁBA az agyonszigetelés, 9 óra alatt szobahőmérsékletre hűlt a víz az üvegben.
Ergo agyonszigetelheted a házadat, ha nem fűtesz folyamatosan mint a gázzal, akkor reggelre kihül a szoba. Mivel kb 5 millió ember fűt fával és nem központi fűtése van aranyért, ez egy fontos kérdés.

Egy cserépkályhában 2 óra alatt leég a 15 kg fa, ilyen hidegben kétszer kell befűteni naponta. Ugyanannyi fával nekem két naponta egyszer.
Ha hidegebb van akkor naponta egyszer. De ilyenkor a cserépkályhát már szinte folyamatosan rakják.

Ha van valami eredmény majd elmondom holnap. De a jobb ötlete az nincs kipróbálva ahhoz eszközök is kellenek.
Egy dolgot kitudok még próbálni de az az ablakokra vonatkozik és az tuti jó, csak lusta voltam megcsinálni még.

cavalry 2018.12.22. 11:45:44

@wmiki: érdekesen alakula dolog. A 20 fokos lakásban minden boritás nélkül egy óra alatt 10 C vel csökkent a hőmérséklet. Úgy látszik ezzel az új anyaggal ami csak 1,5 mm vastag és táblásan helyezhető el, csak maximum 6 C fok lesz a csökkenés. Ha most ez a 10 cm-es kőzetgyapot elé teszem, akkor kiváncsi vagyok mit fog csinálni, valószínüleg sokkal jobb lesz majd kiderül estére, mert ehez már hosszú idő kellett. De változatlan az elképzelésem, ezek csak csökkentik a kihűlést de 8 órán belül hideg lesz a lakás ha nem fűtesz és kint hideg van.

Ha még hozzáteszünk egy ötletet akkor lehet hogy sokkal hosszabb az idő mire elveszti a szoba a hőfokot. Gondolj csak arra hogy a vidéki cserépkályhás befűt reggel , elmegy dolgozni és amikor hazaért 24 C fok -ról lemegy mondjuk 18-ra, újra befűt egy kicsit de eléri a 24-et 2 órán belül és folyt köv. A fűtési megtakaritás az érdekes és a ritkábban való befűtés (egyébként kétszer kellene befűteni minimum.
Az én kályhámnál meg lehet hogy kap még egy + napot.
Szóval érdemes ezzel kisérletezni.

Az egyszerű hőszigeteléssel nem érsz sokat, lassul a kihülés de igy is úgyis fűtened kell, az ára viszont sokévnyi fűtési költség. Megéri?.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.12.22. 17:51:52

@cavalry:

Bizony, sőt létezik olyan - igaz, nagyon speciális - szituáció, amikor a szigetelés vastagítása növeli a hőveszteséget.

"Ha megmondom hogy lehet egy 1 mm-es felülettel bevonva a ház/szoba belső falát és akkor nulla lesz a hőveszteség kapok egy üveg pezsgőt?"

Ha itthon házilag meg tudom valósítani, akkor többet is.

"a kő jobb mint a víz, mert nagyon felmegíthető"

Viszont azonos szigetelés mellett a hővesztesége is nagyobb a nagyobb delta T miatt. Egyszer kiszámoltam, azonos hőmennyiség azonos veszteséggel járó tárolása tégjával vagy vízzel olcsóbb, figyelembe véve azt is, hogy a többszáz fokos tégla/kő szigeteléséhez drágább anyag kellhet. Csak a szükséges szigetelőanyag árát néztem. Ha jól emlékszem, a vízhez volt olcsóbb a szigetelés.

A kályhádnál egyébként azért tippeltem vízre (jórészt), mert akár gépi konvekcióval gyorsan felmelegíthető, és kályhánál nem is kívánatos a nagyon forró felület. Én úgy képzeltem el - ezek szerint tévesen -, hogy a tűzteret jó hővezető fém veszi körül, azt pedig hűti a víz, amelyet természetesen redundáns elektronika véd a túlmelegedéstől.

cavalry 2018.12.22. 18:09:38

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az elgondolásod nem rossz szeritem. De én abból indultam ki hogy legyenolyn az első fokozat hoyg teljesne egyszerű ne keljen hozzá semmi. Pár alkatrész kell odavinni és a helyi anyagokból is meg lehessen csinálni. ez India, menekülttáborok, hidegebb helyen stb. előnyös. A kémény is ezekhez készült. A második fokozatban az elit Eu USA fűtési rendszerekhez igazodó kályha-kazán volt a cél, ilyet csináltam én is, de ez drága és sok munka (főként a munka sok). A harmadik fokozat ugyanerre a helyekre gyorsan ée elképesztően olcsón lehessen összerakni, (ezért már eleve sokkal olcsóbb a munkaerő miatt) és szabad forma és design is elérhető legyen. A negyedik fokozat a teljes vezérlés kialakítása olcsó mikroszámítógépekkel (akkor kezdtek egy igazán kicsit fejleszteni) és mikrokontrollerekkel akár többel is. De itt már teljes vezérlés van az időjárástól kezdve a nedvesség, huzat, stb. figyelésével és a kályha aktuális állapotokhoz való igazításával online, akár távolról is. A ház szigetelés még akkor nem érdekelt, hanem inkább a tüzelő termelése. Oda is kell elektronika, sőt rádiós rendszerek (GSM és egyéb). A fal szigetelés csak most jutott eszembe. egész jól alakul egyébként. A cél az lenne ezzel hogy megnyújtani a lakás kihűlésének az idejét minimum 12 órára vagy tovább, és olyan legyen mint egy tapéta akár. Itt volt egy régi ötletem de azt sajnos ki kellene próbálni, ide bekapcsoltam a napenergiát is (ez a faszárításnál már volt alkalmazva), olcsó kínai kisméretű napelemekkel hajtottam ventillátorokat napközben. Kb 60 c fokos levegő zug a farakásban ami úgy van rakva hogy jól szellőzik (ezt bárki kipróbálhatja) 2 év helyett egy nyáron megszárad a fa tökéletesen. . Most más ügyből kifolyólag a rádiós dolgokat akarom kipróbálni a télen, nagyon jók vannak és vezérelhetsz vele mindent.
A víz egyébként jó lenne, csináltak ilyen vizes falakat is, és azt is külün fűtötték. A kályhához nem jó mert felrobban minden, túl nagy a hő. Van egy külföldi cég az kitalált valami olyan folyadékot de ezt titkolják , ami 500 fokot kibír és keringtethető. Jobb hatásfoka van mint a napelemnek, mert nappal felfűtenek hatalmas konténerszerű hőtárolókat (sokat) és éjszaka turbinálat hajtva a gőzzel, áramot termelnek, nappal is, de így 24 órában (persze ott süt a nap is).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.12.23. 20:17:00

@cavalry:

"az ára viszont sokévnyi fűtési költség. Megéri?."

Hát igen, ha az anyagköltségnél ma már rendszerint drágább munkaköltséget is fizetni kell, akkor nagyon észnél kell lenni.

Jómagam egy számolótáblában modelleztem egy megválasztható geometriájú ház fűtési költségét különböző vastagságú szigeteléseknél. Külön megadható a padló, a falak, az ablakok és a padlástér szigetelési vastagsága, az energiaár és a szig. anyag ára és hitel esetén a kamatláb (20 éves annuitásos hitel). Mint sejthető, két határozott optimumpont van: vékonyabb szigetelés (ezzel alacsonyabb törlesztő) és drágább fűtési költség illetve vastagabb szigetelés (ezzel magasabb törlesztő) és alacsonyabb fütési költség.

A fűtési költség természetesen az energiaár és a törlesztő összege.

cavalry 2018.12.23. 20:29:49

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Most van egy érdekes dolog. 10cm vastag kőzetgyapottal egyenértékű vékony, 1-3 miliméteres réteggel is lehet csökkenteni a fűtési költséget jelentősen. ha a kettőt kombináljuk még érdekesebb de nem változik jelentősen a kettő közötti különbség. Ha ezzek az anyaggal egy olyan tapétát készítünk ami a szoba belső felé hagyományios textil tapéta, utána jön ez a 1m5 miliméter, és ettől a fal felé egy távolságtartó tappancsokkal (szellőzés miatt) ellátott hab ami 1 cm-es, (majd utánanézek a terméknek, most mondta valaki) akkor érdekes eredményt lehet kapni. ezt fel kell vinni a falra úgy mint ha tapétát ragasztanánk. Van még belső rétegnek variáció a parafa lemez, amit csikokban is árulnak. Nekem van otthon egy hidegebb szobában. Da ha arra ezeket az új cuccokat is ráteszem érdekes lesz a dolog. Kipróbálom. egy adat: Tegnap 17.37 kor, betettem egy nagyobb dobozba egy literes befőttes üveget, 50 C fokosra melegítve benne a vizet. Ma 20.24-kor a hőmérő szerint 35 C fokos az üvegben a viz. Nem hül ki. Érdekesség hogy ma reggel 9.30 kor 34 c fokod volt benn a víz, azóta csak 1 c fokot csökkent, valami egyensúlyi állapot lehet a dolog mögött. 27 óra latt 15 C fokot csökkent csak. Most majd kiteszem kintre is, kiváncsi vagyok hogy ha nagy a hőmérséklet kölönbség mit csinál.
Egyébként még nem értem az okokat tisztán, nem logikus.

cavalry 2018.12.27. 16:36:30

@cavalry: 24 óra alatt 2 C fgokot csökkent csak (3x24 után is 28 c fok a viz.)

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.14. 18:22:46

@cavalry:"10cm vastag kőzetgyapottal egyenértékű vékony, 1-3 miliméteres réteg"

erre a csodaszerre egy link?

cavalry 2019.01.15. 09:12:05

@Viszlát és kösz a halakat: Most folyika kísérlet. A dobozt kitettem a kertbe műszerrel együtt. Napokig tartja a belső hőmérsékletet. természetesen eleinte csökken kb óránként 1 C fokkal - 30 C fokig utána nagyon lassan csökken. A külső hőmérséklethez képest 5 nap után is van 15 C fok különbség.
Komolyabban meg akarom csinálni a rétegek egymáshoz rögzítését stb. et és kezdem előlről.
Igazából nem a közetgyapot alkalmazása a cél mert az vastag. Egy tapéta szerű valamit akarok csinálni ehhez pár anyag kell, pld parafa, arra rá tudom ragasztani a rétegeket. ah pld parafával is hasonló a dolog akkor érdemes tovább vacakolni vele. Sok variáció van

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.15. 13:52:22

@cavalry: mármint te találtad fel az 1-3mm vastag anyagot ami 10cm kőzetgyapottal egyenértékű hőszigetelő?

cavalry 2019.01.17. 09:56:21

@Viszlát és kösz a halakat: Nem. Most éppen azt találtam ki hogyan lehet egy olyan szendvics tapétát csinálni ami hasonló vagy jobb szigetelő mint 10 cm-es kőzetgyapot borítás.
Van egy másik ötlet is, ami ha ez a passzív szigetelés beválik (több napja van kint a szabadban és kitűnően tartja a hőt az üveg víz) két aktív réteggel lesz kiegészítve. Ide már vezérlés is kell. Úgy tűnik minden kétség ellenére ez nyerő lehet. Hasonló ez mint a búvárok öltözete ha hideg vízbe merülnek és fűtik a ruhát - de ott is kérdéses milyenek a rétegek hogy kevés energia is elég legyen. Nem ez az új ötlet ebben hanem hogy mivel és hogyan hajtod végre. Minimális energia kell hozzá, amit a téli nap is szolgáltat napelemekkel. gyakorlatilag minimális lenne a fűtési energia felhasználás, mert képtelen kihűlni a lakás. A nyári nap energia visszatartása már jónak tűnik, de ott is kell egy vezérlés hogy tökéletes legyen. A trükk csak annyi hogy sok féle szuper anyagot gyártanak valamilyen komoly célra, de nem nézik meg mire lenne még jó. Van magyar találmány az üveg falra amiegy keret és vizet tartalma és azt fűtik meg, szuper, csak drága és nehéz megcsinálni nem igazán éri meg, műszakilag is bonyolult elkészíteni és beépíteni. De jó.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.01.17. 10:51:18

@cavalry:

Az üveg vízhez alkalmazott szigetelőanyagod - hacsak nem teljesen fényvisszaverő - a Nap energiáját is hasznosítja, ami viszont beltéren, pl. egy tapétátnál már nem történik meg. Érdemes lenne ezért egész nap árnyékos helyen is kipróbálnod.

cavalry 2019.01.17. 13:06:05

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igazad van. De az egész egy kartondobozban van, és nincs a napon hanem (eső miatt) egy tető alá van téve. A külső levegő hőmérséklete persze számít, de nem vettem észre hogy felmelegedne tőle a vizes üveg. Inkább csak tartja a hőmérsékletet.
Ez olyan mint egy mini ház.
Tehát a rétegek - papírdoboz (vastag karton) kőzetgyapot, spec vékony anyag, literes üveg (minden oldalon).

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.17. 19:15:26

@cavalry: egyre inkább azt hiszem, hogy kamuzol

amennyiben mégis te vagy egyszemélyben a csodafűtés és csodahőszigetelés feltalálója akkor szerintem kezdj ez az időgépen is gondolkozni, menni fog az is ilyen képességekkel.

cavalry 2019.01.17. 20:42:14

@Viszlát és kösz a halakat: Mi a fenét kamuznék? Fotózzam le neked a hőmérőt vagy mi? Nincs ebben semmi extra, nem alkottam új anyagot csak azt használom ami van. De van ötlet arra ami még nincs. A társam fizikus, matematikus, volt egyetemi tanár, azokat a dolgokat amihez mélyebb ismeret kell ő átgondolja, kritikát, értékelést ad és szaunázás előtt, után kellemes sörözés közben átbeszéljük. Kreatív játék az egész. Csak olyasmivel foglalkozom ami érdekel és szükségem van rá. Természetesen néha sikerül ez az. A problémát igyekszünk kutatni, mit csináltak máshol, mi van elérhető, végignézünk mindent ami a témával foglalkozik. Sokat kell tesztelni is a dolgot mire mindent ellenőrzöl és tényleg nincs hiba. Sokszor a véletlen mutatja meg mi az amire nem gondoltunk. Ilyenkor változtatni kell. Az elmélet és a kísérletek ciklikusan követik egymást. Néha van olyan hogy a fizikus elveti a dolgot elméleti oldalról, de megcsinálom és működik. Akkor rájövünk hogy az elmélet nem mindig tökéletes. A hőtannal kapcsolatban is van egy olyan téma ami nem szerepel az egyetemi tankönyvekben, ez pld a kályha burkolatok készítésénél nagyon komoly hasznot jelenthet (hőtárolás - hőtágulás - hőátvezetés ) vizsgálata egy időben. Egy formai változtatás a burkolaton hatalmas különbséget eredményezhet. Egyébként ezen a télen még nem volt olyan hogy mindennap befűtöttem volna, a legtöbbször minden második nap de sokszor csak a harmadik napon kell befűtenem (most is), ez a cserépkályháknál 12 órás ciklus. 24 órás kályha nagyon ritka, 36 órás már rendkívül drága (ezek hatalmas zsírkő kályhák, áruk több millió). De az az igazság általában nem hiszik el az emberek a dolgot, szóval nem lepsz meg ezzel :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.01.18. 12:48:49

@cavalry:

A hőtárolás elég egyszerűen számítható, adott az anayag hőkapacitása, innentől már egyserá számtani művelet. Főként mivel az elérhető max. hőmérséklet eleve adott.

cavalry 2019.01.18. 19:21:33

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Azért nem olyan egyszerű a dolog. A probléma a tűztérben keletkező hő és a hőt magával cipelő füst nagy sebessége miatt az abból való hőkiemeléssel van. Átlagosan 1 méter /sec a sebessége, és fémkályháknál 330 C fok a hőmérséklete, és egy másodperc alatt elhagyja a kályhát -hőtároló réteg nincs ha nem raksz rá fát hideg lesz. Cserépkályha járathossza lehet sok méter, de ez nem csak előny hanem hátrány is, hiszen ha túlzottan lehűl a füst akkor kátrány és korom kirakódás keletkezik (tüzelés eleje vége amikor hideg a járatfal). Az ideális az ha 100 C fok körül hagyja el a kályhát a füst. Na ezt kell előállítani, kérdés hogyan :) A hőtároló az persze hogy azt teszi ami az anyagára jellemző, kérdés mennyi fát kell elégetni hogy a kályha külső felülete mondjuk 60 c fok legyen (100 c fok ne legyen mert égeti a port) és lehetőleg másnap is - tehát tartósan. Az eddig megismert próbálkozások nem igazán oldották meg ezt a dolgot házak fűtésénél. A régebbi ipari megoldásoknál voltak jó megoldások de az kicsiben kivitelezhetetlen volt. Ahol sok fa van és nem érdekes a pazarlás, mondjuk egy szibériai erdőben ott is gond ha túl sok fát kell elégetni mert baromi sok munka feldolgozni és rárakni. Kivéve ha van egy automata nagymama :) A Bécsi császári palotát éjjel nappal fűtötték a fűtők rejtett járatokon cipelve a fát a kályhákhoz.

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.19. 07:49:25

@cavalry: "amennyiben mégis te vagy egyszemélyben a csodafűtés és csodahőszigetelés feltalálója akkor szerintem kezdj ez az időgépen is gondolkozni, menni fog az is ilyen képességekkel. "

cavalry 2019.01.19. 11:37:01

@Viszlát és kösz a halakat: ha ha ha. Az időgépért mennyit fizetnek? ha megéri akkor megcsináljuk :) . Egyébként a szomszédnak szétment a cserépkályhája, és ha belemegy, csinálunk neki egy olcsó de rendkívül hatékony kályhát, ami nem 75% -al kevesebb tüzelőanyagot használ, csak 50%-al kevesebbet, de neki az is elég és saját maga is meg tudja építeni. A tervet megcsináltam neki. Ha sikerül megépítenie, és bemérjük, akkor megfontolandó !!! hogy nyilvánosságra hozzuk a tervet. (elképesztően olcsó) Azért az sem lenne mindegy hogy egy cserépkályha újra rakása helyett csinálhat valaki egy ilyen kályhát mint amit neki terveztem, a cserepeket újra felhasználhatja burkolatként, tehát az sem vész kárba (burkolhatja bármivel), és a következő ezer évben nem kell újrarakni, ugyanakkor messze hatékonyabb mint a cserépkályha. A pontos értékeket és a tapasztalatot - ha meglesz - értékelni tudjuk. Ez a gazdaságnak azt jelentené hogy 5 millió köbméter fa helyett elég lenne csak 3 millió köbmétert elégetni a lakóházakban, a többi mehet az erőművek biomassza igényét kielégíteni.

A kérdés már csak az hogy ez nekem miért jó? Kapok egy lovasszobrot? Inkább pénzt kérnék ha lehet a további fejlesztésekre, mert egy komolyabb műszer millió feletti árban érhető csak el :) (füstgáz elemző). intézd el légyszíves :)

cavalry 2019.01.19. 11:42:20

@cavalry: A megépítést nem kell szó szerint érteni, kb fél nap, és csak össze kell rakni, nem kell malter, tégla, semmi, és két tonnás hőtárolója lesz. A jelenleg hasonló ismert (közölt) szerkezeteknél 100%-al hatékonyabb (csináltak hasonló dolgokat, de azokkal több baj van, amivel nem tudtak mit kezdeni - pld beszedi a lakás porát és kitakaríthatatlan, nem jó a hőátadása, stb. ). Egy baj van vele, a cserépkályhásokat nagyon idegesítené hogy a szakmának vége van mint a botnak. Sajnos faekével sem kell már szántani pedig milyen szép volt.

Ez a név már foglalt! 2019.01.25. 21:19:44

@Viszlát és kösz a halakat: "Hánytizmillióért tervezel aksit venni, hogy el tudd tenni a nyári áramot a téli fütéshez?"
Kb 1,5 millió forintért lehet kapni tesla powerwall 2-t (13,5 kwh), de ennél nyilván vannak sokkal olcsóbb megoldások is és egyre több ilyen megoldás lesz, egyre olcsóbban. Majd ha odajutok akkor kiszámolom, hogy hány millió kell hozzá.

Valahol egyébként olvastam, hogy már vagy hamarosan lehetséges lesz hibrid rendszert is építeni, tehát sziget rendszer aksival, de ha kell akkor rá tudsz kapcsolódni a hálózatra, lehet, hogy azt a téli két hónapot a hálózat segítségével fogjuk áthidalni. De az biztos, hogy a szaldós rendszer pár éven belül meg fog szűnni, tehát azért nem is számolok azzal.

eßemfaßom meg áll 2022.01.11. 15:11:10

@Ez a név már foglalt!: "Kb 1,5 millió forintért lehet kapni tesla powerwall 2-t (13,5 kwh)" ez az 1-2 napos megoldás, a nappali fényáram esti tárolásához. Nem ez volt a kérdés hanem a nyári napáram eltárolása télre. Meg lehet persze oldani powerwallal is csak azt a pártizmilliót kell beledobni a projectbe amit eredetileg említettem. Napi egy powerwallnyi áram elmegy egy téli napon, lehet szorozni...
süti beállítások módosítása